logo
امروز : پنجشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴:۵۴
[ شناسه خبر : ۴۰۹۶۲ ] [ مدت زمان تقریبی برای مطالعه : 4 دقیقه ]
وقتی که شرایط بر وفق مراد نیست؛

پرستاران در انتظار بهبود اوضاع

-پرستاران-در-انتظار-بهبود-اوضاع-
پرستاری شغلی بسیار سخت و طاقت‌فرسا است و با این شرایط پرستاران بهره‌ چندانی از این حرفه نمی‌برند.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «موج‌رسا»؛ پرستاری شغلی بسیار سخت، طاقت‌فرسا است. سختی و فشار کار، کمبود نیرو، به هم خوردن عادات غذایی، همدلی و همدردی با بیماران و خانواده‌ آنان، شیفت‌های بسیار طولانی و همچنین نبود استراحت کافی کار و فعالیت را برای پرستاران عذاب‌آور کرده است.

بیشتر بخوانید

از آن‌جایی که این شغل سخت است اما صدای آن‌ها در هیچ نهادی شنیده نمی‌شود و این عمل نادیده گرفتن آنان را رنجورتر و شکسته‌تر می‌کند.

شنیده‌ها حاکی از آن است که وضعیت شغلی پرستاران ایده‌آل و مطلوب نیست. کمبود نیرو و حقوق ناکافی باعث می‌شود مجبور به فعالیت در شیفت‌های اضافه و اجباری باشند. 

 

سیستم درمان به نحو مطلوب اداره نمی‌شود

در این راستا یکی از پرستاران بیمارستان موسوی در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه کم‌توجهی مسئولان باعث نادیده گرفتن سیستم درمان می‌شود، گفت: پنج سال است که به عنوان کادر درمان در بیمارستان مشغول به کار هستم و سیستم درمان به خصوص نظام پرستاری با مشکلات متعددی روبه‌رو است.  

وی افزود: معوقات، کارانه و تعرفه نزدیک به یک سال است که پرداخت نشده و به تأخیر افتاده است. برای اضافه‌کاری که ساعتی 20 هزار تومان است با حجم کاری بسیار، تحمل فشار روانی و شرایط نامساعد در محیط کار با حقوق پایه 13 میلیون و کارانه ناچیز دست و پنجه نرم می‌کنیم. 

این پرستار با اشاره به اینکه اگر پرستاری سابقه‌کاری کم‌تری داشته باشد، حجم کاری بسیار زیادی به او وارد می‌شود، عنوان کرد: پرستاران کم سابقه مجبور هستند تا شیفت‌های زیادی را قبول و در بیمارستان بمانند. 

وی ادامه داد: اضافه‌کاری‌های اجباری را در برنامه یک پرستار قرار می‌دهند و هیچ ملاحظاتی در این خصوص ندارند برای مثال اگر ساعت کاری 180 ساعت است با اضافه‌کاری 210 ساعت می‌شود. 

این پرستار با اشاره به اینکه بار مالی و اقتصادی که پرستاران بر دوش خود حمل می‌کنند باعث ایجاد اعتراضات و شکایات فراوانی می‌شود، تصریح کرد: مشکلات پرستاران سال‌های متمادی ادامه‌دار است و حل نخواهد شد. 

وی خاطرنشان کرد: وظیفه یک پرستار خدمت‌رسانی به بیماران است ولی باید مشکلات پرستاران را ریشه‌ای و عمیق مورد بررسی قرار داده و حل کنند.

 اضافه‌کاری اجباری دمار از روزگارمان درآورده است

 در همین رابطه یکی از پرستاران بخش اطفال بیمارستان آیت‌الله موسوی زنجان نیز در گفتگو با خبرنگار موج‌رسا با بیان اینکه اضافه‌کاری‌های اجباری موجب اذیت و آزارمان می‌شود، گفت: در تمامی ادارات و سازمان‌ها کارمندان خواستار اضافه‌کاری هستند اما در بیمارستان اینگونه نیست و جزو شیفت‌هایمان محسوب می‌شود.

 وی افزود: مبلغ پایین و ناچیز اضافه‌کاری دردآور است و تأخیر در مطالبات و مواردی از این قبیل باعث بوجود آمدن مشکلاتی در ارائه خدمت شده و اگر نظارتی به اینگونه مسائل نشود، دچار بحران‌هایی در نظام سلامت می‌شویم.

 این پرستار با اشاره به اینکه قرار بر این است مبلغی نیز با عنوان «تعرفه خدمات پرستاری» پرداخت شود، تصریح کرد: واریز و پرداخت این تعرفه نیز عقب افتاده بود که بعد از گذشت یک سال کارانه 1402 واریز شد.    

وی ادامه داد: از دیگر مشکلات این است که تعداد نیروها با تعداد بیماران متناسب نیست برای مثال یک پرستار در بخش آی‌سی‌یو یک مریض و یا در بخش اطفال چهار بیمار باشد. در حالی که 11 بیمار با دو پرستار روبه‌رو بوده و خدمات مطلوبی به آنان ارائه نمی‌شود.

 این پرستار با اشاره اینکه اگر هم به بیماری رسیدگی و توجه نشود به مشکل می‌خوریم، خاطرنشان کرد: بدن درد و کمر دردی که از این کار برایمان باقی می‌ماند منجر به نبود انگیزه برای ادامه کار است.

وی افزود: با اینکه کادر درمان محسوب می‌شویم ولی بیمه خوبی نداریم و تحت نظر تأمین اجتماعی هستیم و به هیچ دردی هم نمی‌خورد، مگر اینکه از حقوقمان کسر کنند تا بیمه تکمیلی شویم.

با اینکه خبرنگار موج‌رسا پیگیر موضوع مشکلات پرستاران شد اما مسئولان علوم پزشکی حاضر به پاسخگویی در این راستا نشدند.

 مشکلات پرستاران سال‌هاست ادامه‌دار بوده و صدایشان به گوش هیچ مسئولی نمی‌رسد. شرایط سخت معیشتی و تحمل فشار‌های روانی منجر به تغییر شغل پرستاران شده است.

 وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سال‌هاست که قانون تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را به درستی اجرا نشده و این موضوع منجر به بروز اختلالاتی در نظام پزشکی می‌شود.

 کادر درمان ارتباط مستقیم و صمیمی با بیماران دارند که اگر مسائل و موضوعات گفته شده حل و نظارتی صورت نگیرد، در ارائه خدمات به بیماران تأثیر بسزایی خواهد داشت. امید است با افزایش نیروی کادر درمان و همچنین افزایش حقوق آنان از دغدغه‌هایشان کاسته شود. اختلاف و شکاف عمیق درآمدی بین کادر درمانی از بین رفته و حل شود.     

انتهای خبر/

فرم ارسال نظر

اوقات شرعی زنجان

  • اذان صبح : ۰۴:۴۸
  • طلوع آفتاب : ۰۶:۱۳
  • اذان ظهر : ۱۲:۰۵
  • غروب آفتاب : ۱۷:۵۷
  • اذان مغرب : ۱۸:۱۵
  • نیمه شب شرعی : ۲۳:۲۳